Toestemming hoofdbewoner voor gebruik briefadres
Ben je hoofdbewoner en wil iemand zich inschrijven op jouw adres met een briefadres? De hoofdbewoner van het adres moet altijd toestemming geven voor het gebruik van het adres. Met het formulier verklaring hoofdbewoner briefadres geef je toestemming. Daarnaast ben je als hoofdbewoner verplicht om post door te geven aan de persoon die zich wil inschrijven op een briefadres.
Mogelijke gevolgen voor toeslagen
Kies je voor een briefadres? Dan staat niet meer in de Basisregistratie personen (BRP) waar je werkelijk woont. Dit kan gevolgen hebben voor je toeslagen. Voor zorgtoeslag mag je wel een briefadres gebruiken. Wij adviseren je om bij de Belastingdienst te checken wat de gevolgen kunnen zijn voor andere toeslagen. Ontvang je een uitkering of toeslag? Wij adviseren je om bij de instantie die de uitkering of toeslag uitkeert na te vragen wat de gevolgen voor je kunnen zijn.
Hoe je een briefadres aanvraagt
Je vraagt bij ons een briefadres aan via het formulier Aanvragen briefadres. Zorg dat je de volgende documenten bij de hand hebt:
- Ingevuld en ondertekend formulier Verklaring hoofdbewoner briefadres
- Kopie identiteitsbewijs van de hoofdbewoner briefadres
Zonder deze documenten kunnen we je aanvraag niet in behandeling nemen.
Verhuizing naar een (zorg)instelling
Verhuis je naar een zorginstelling of een andere instelling? Dan kun je kiezen om je in te laten schrijven op het adres van de instelling óf op een zelfgekozen briefadres. Meer over verhuizen naar een (zorg)instelling.
Een briefadres verlengen
Wil je het briefadres ook na een bepaalde datum blijven gebruiken? Dan moet je zelf een nieuwe aanvraag doen voordat de termijn verloopt. Je krijgt hier geen bericht van. Je vult het formulier Aanvragen briefadres opnieuw in en kiest voor de optie 'verlengen'. Bij een verlenging heb je ook een ingevuld en ondertekend formulier verklaring hoofdbewoner briefadres nodig.
Een briefadres opzeggen
Ben je hoofdbewoner of eigenaar, dan kun je jouw toestemming voor het briefadres ook weer intrekken. Dit kun je op twee manieren doorgeven:
- Vraag een adresonderzoek aan.
- Maak online een afspraak of bel naar (073) 553 11 11 om een afspraak te maken.
Voor de afspraak kom je naar de balie van het gemeentehuis. Neem voor de afspraak je identiteitsbewijs mee. Na het intrekken van jouw toestemming, schrijven we de persoon die bij jou een briefadres heeft niet meteen uit. We starten eerst een adresonderzoek. Daarna sturen we een brief naar de persoon die het briefadres heeft.
Reageert deze persoon niet op de brief?
Dan schrijven wij diegene uit van jouw adres.
Reageert deze persoon wel en geeft diegene een ander woon- of briefadres door?
Dan schrijven wij deze persoon in op dat nieuwe adres.
Bij verblijf in (zorg)instelling
Verhuis je naar een (zorg)instelling? Dan kun je ook een briefadres aanvragen. Lees meer over verhuizen naar (zorg)instelling.