Wil je een melding maken over jouw buurt of wijk?
Zie je iets dat kapot is op straat, heb je overlast of ligt er afval? Doe dan een melding.
Heb je een opmerking, tip of compliment over onze dienstverlening?
Heb je het gevoel dat je niet goed gehoord, begrepen of op tijd geholpen bent tijdens je contact met ons? Laat het ons weten via het contactformulier.
Heb je een klacht over een ambtenaar of bestuurder?
Waarover kun je een klacht indienen?
Als je vindt dat een ambtenaar of bestuurder jou "niet netjes" heeft behandeld kun je een klacht indienen. Bijvoorbeeld wanneer een ambtenaar jou onvriendelijk geholpen heeft. Of wanneer een bestuurder een gemaakte afspraak niet is nagekomen. Ben je niet tevreden? Dan horen wij dat graag. Want als we een fout hebben gemaakt dan willen wij daarvan leren. Een klacht kun je binnen een jaar na het voorval indienen.
Hoe kun je een klacht indienen?
- Je kunt je klacht indienen via het digitale klachtenformulier.
- Je kunt de klacht ook schriftelijk indienen. Zet het volgende in je brief:
- Je naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres;
- De datum waarop je de brief schrijft;
- Een omschrijving van het voorval en wat je klacht is;
- Door wie jij je verkeerd behandeld voelt.
Stuur je brief naar: Gemeente Sint-Michielsgestel, Postbus 10.000, 5270 GA Sint-Michielsgestel. Zet je handtekening onder de brief. Wij behandelen je klacht zorgvuldig en vertrouwelijk.
Geen klacht, maar wel bezwaar maken?
Je kunt bezwaar maken als je het niet eens bent met een gemeentebesluit. Lees meer informatie over het maken van bezwaar onder het kopje 'Bezwaar tegen gemeentebesluiten maken'.
Wat gebeurt er met je klacht?
Na binnenkomst van de klacht ontvang je een ontvangstbevestiging. In de ontvangstbevestiging staat aangegeven wie de klacht zal behandelen. De behandelaar van de klacht zal contact met je opnemen en proberen tot een oplossing te komen.
Niet eens met de klachtafhandeling?
Als je het niet eens bent met de wijze waarop de klacht is afgehandeld, kun je de klacht voorleggen aan de Nationale Ombudsman, Postbus 93122, 2509 AC Den Haag. Kijk voor meer informatie op www.nationaleombudsman.nl.
Klachten over openbare ruimte via Fixi
Heb je klachten over de openbare ruimte? Bijvoorbeeld over de openbare weg, kapotte straatverlichting, rondzwervend afval? Neem dan contact met ons op via Fixi.
Wil je bezwaar maken tegen gemeentelijke belastingen of WOZ-waarde?
Ben je het niet eens met de WOZ-waarde of een andere gemeentelijke heffing? Je kunt bezwaar maken. Doe dit binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag gemeentelijke belastingen. Je kunt dit formulier hiervoor gebruiken.
Wil je bezwaar maken tegen een gemeentebesluit?
Ben je het niet eens met een besluit? Als je een rechtstreeks belang hebt bij het besluit, kun je er meestal bezwaar tegen maken. Je schrijft dan duidelijk op waarom je het niet eens bent met het besluit. Wij moeten dan nog een keer naar het besluit kijken en een tweede besluit nemen. Ben je het ook met deze tweede beslissing niet eens? Dan kun je vaak in beroep gaan bij de rechtbank.
Wanneer kun je bezwaar maken?
Je kunt bezwaar maken als je het niet eens bent met een besluit van de gemeente. Een besluit is bijvoorbeeld een bouwvergunning voor je buren of het niet krijgen van een uitkering. Of bezwaar maken mogelijk is, staat in het besluit aangegeven. Tegen een feitelijke handeling, zoals het opnieuw bestraten van een weg, kun je geen bezwaar maken.
Let op: Als je het niet eens bent met de WOZ-waarde of een andere gemeentelijke heffing, is er een ander formulier die je kunt invullen. Ga naar het formulier om bezwaar te maken tegen de gemeentelijke belastingen of WOZ-waarde.
Wil je iemand anders bezwaar laten maken?
Je kunt iemand anders je bezwaar laten regelen. Dit doe je door iemand te machtigen met een machtiging. Degene die je hebt gemachtigd, kan voor jou bezwaar maken.
Een machtiging is een schriftelijke verklaring. In de verklaring geef je aan wie je machtigt en waarvoor. Jij en de gemachtigde ondertekenen de verklaring. Een machtiging is niet vereist als je je laat vertegenwoordigen door een advocaat.
Digitaal of schriftelijk bezwaar maken
Bezwaar maken via e-mail is niet mogelijk. Je kunt alleen op de volgende twee manieren je bezwaar indienen:
- Je kunt digitaal bezwaar maken via het formulier Bezwaar Besluit.
- Je kunt schriftelijk bezwaar maken door het bezwaarschrift te sturen naar: Gemeente Boxtel, Postbus 10.000, 5280 DA Boxtel.
Zet in het bezwaarschrift de volgende informatie:
- Je naam en adres;
- De datum waarop je het bezwaarschrift schrijft;
- Om welk besluit het gaat;
- Een omschrijving waarom je het niet eens bent met het besluit;
- Vergeet je bezwaarschrift niet te ondertekenen.
Om documenten op een veilige manier te versturen, ontvangen wij ook graag je e-mailadres en mobiele telefoonnummer.
Wat doet de gemeente met je bezwaar?
Na binnenkomst van het bezwaarschrift ontvang je binnen twee weken een ontvangstbevestiging. Als je bezwaarschrift niet aan alle formele vereisten voldoet, lees je in de ontvangstbevestiging binnen welke termijn je het gebrek in het bezwaarschrift moet herstellen.
Het bezwaarschrift wordt in behandeling genomen door de onafhankelijke bezwaarschriftencommissie. Deze commissie adviseert over het bezwaar.
Bezwaar toelichten tijdens een hoorzitting
Vaak is een hoorzitting onderdeel van de bezwaarprocedure. Tijdens de hoorzitting word je in de gelegenheid gesteld om je bezwaar toe te lichten. Indien je bezwaarschrift gaat over een besluit waarbij andere belanghebbenden zijn betrokken, zoals een vergunninghouder, dan stellen wij deze persoon op de hoogte van het bezwaarschrift. Ook de belanghebbenden ontvangen een uitnodiging voor de hoorzitting.
Hoorzittingen vinden plaats op donderdagmiddag in het gemeentehuis van Boxtel of Sint-Michielsgestel vanaf 16.15 uur. De hoorzittingen zijn openbaar, behalve wanneer het bezwaarschrift is gericht tegen een besluit op grond van de Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning, Participatiewet of de Regeling gehandicaptenparkeerkaart.
Tijdens de hoorzitting krijgt iedere partij de gelegenheid zijn standpunt mondeling toe te lichten. Daarna zal de bezwaarschriftencommissie vragen stellen.
De bezwaarschriftencommissie brengt op basis van het dossier en hetgeen op de hoorzitting besproken is, een advies uit over de te nemen beslissing op bezwaar. Het bestuursorgaan van de gemeente zal vervolgens beslissen op het bezwaar.
Wanneer hoor je een beslissing op je bezwaarschrift?
Je ontvangt uiterlijk binnen twaalf weken een beslissing op je bezwaarschrift. Deze termijn gaat in als de termijn voor het indienen van een bezwaarschrift is verstreken. De termijn kan om verschillende redenen worden opgeschort. Je ontvangt hierover altijd schriftelijk bericht. Daarnaast kan de termijn voor het nemen van een beslissing op bezwaar eenmalig worden uitgesteld voor de duur van maximaal zes weken.
Let op: Het besluit wordt niet direct geschorst als je bezwaar maakt. Als er sprake is van een spoedeisende zaak, kun je de rechtbank verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen. Het verzoek om een voorlopige voorziening stuur je naar: Rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125, 5200 MA ’s Hertogenbosch. Daarnaast kun je het verzoek digitaal indienen via de website van de Rechtspraak. Je kunt alleen een verzoek om een voorlopige voorziening indienen als je tegen het besluit bezwaar hebt gemaakt. Het indienen van een verzoek om een voorlopige voorziening kost geld.
Agenda openbare hoorzitting
Wil je weten welke bezwaarschriften bij de volgende hoorzitting worden behandeld? Bekijk dan de agenda.
Wil je de gemeente aansprakelijk stellen voor schade?
Heb je schade en vind je dat wij hier verantwoordelijk voor zijn? Dan kun je ons aansprakelijk stellen. Dit kun je zelf online regelen via het formulier 'aansprakelijk stellen gemeente'. Je kunt ook een advocaat vragen om dit voor jou te doen.
Schriftelijk gemeente aansprakelijk stellen
Dien je jouw aanvraag liever schriftelijk in? Stuur ons dan de volgende gegevens:
- Omschrijving van de gebeurtenis (met plaats, datum en tijd).
- Waarom je de gemeente aansprakelijk stelt.
- De schade.
- Het schadebedrag.
- Namen van specialisten die jouw schade hebben bekeken.
- Schriftelijke verklaringen van eventuele getuige(n).
- Eventueel gemaakte foto’s.
Stuur jouw aanvraag op:
- Naar Gemeente Sint-Michielsgestel, Postbus 10.000, 5270 GA Sint-Michielsgestel.
Wil je een tegemoetkoming planschade aanvragen?
Planschade is schade, veroorzaakt door een ruimtelijk plan. Dat kan een bestemmingsplan zijn, maar ook andere ruimtelijke plannen kunnen schade veroorzaken. Je krijgt een tegemoetkoming als de schade niet redelijkerwijs voor jouw rekening behoort te blijven, of niet op een andere manier is verzekerd. Een aanvraag om tegemoetkoming in planschade dien je in bij het college van burgemeester en wethouders. Doe dit via het planschadeformulier.
Aanvragen behandelen wij volgens onze procedureverordening planschade voor de gemeente Sint-Michielsgestel
- Je ontvangt een ontvangstbevestiging.
- Je ontvangt het verzoek een drempelbedrag van € 300,00 te betalen voor het in behandeling nemen van de aanvraag.
- Je ontvangt de mededeling dat binnen het normale maatschappelijke risico vallende schade voor rekening van de aanvrager blijft.
Als het College van burgemeester en wethouders jouw aanvraag toekent ontvang je het drempelbedrag van € 300,00 terug.
Stuur jouw formulier op
- Naar Gemeente Sint-Michielsgestel, Postbus 10.000, 5270 GA Sint-Michielsgestel
Wil je nadeelcompensatie aanvragen?
Nadeelcompensatie gaat over de (financiële) schade die de gemeente rechtmatig veroorzaakt. Het gaat bijvoorbeeld om schade door werkzaamheden aan de weg of door het verlenen van een omgevingsvergunning. Je komt in aanmerking voor nadeelcompensatie als de schade boven het normale maatschappelijke risico valt of als je zwaar bent getroffen door de schade. Een aanvraag voor nadeelcompensatie dien je in bij het college van burgemeester en wethouders. Vul hiervoor het formulier nadeelcompensatie aanvragen in.
Aanvragen behandelen wij volgens onze procedureverordening nadeelcompensatie voor de gemeente Sint-Michielsgestel
- Je krijgt een ontvangstbevestiging.
- Je ontvangt het verzoek een drempelbedrag van € 300,00 te betalen voor het in behandeling nemen van de aanvraag.
- Je ontvangt de mededeling dat binnen het normale maatschappelijke risico vallende schade voor rekening van de aanvrager blijft.
Als het college van burgemeester en wethouders jouw aanvraag toekent, ontvang je het drempelbedrag van € 300,00 terug. Meer informatie over de regeling vind je in de verordening nadeelcompensatie Sint-Michielsgestel.