1275298 - Inkoop Zorg en Veiligheid 2022 ev
Gemeenten hebben op grond van de Openbare geestelijke gezondheidszorg (Oggz) en de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) de verplichting om zorg te bieden aan personen met verward gedrag en/of een potentieel veiligheidsrisico die de weg naar zorg niet vinden of willen vinden (=bemoeizorg en/of verplichte zorg). Deze taken zijn door de gemeente ’s-Hertogenbosch via de Rioz (Regionale inkooporganisatie Zorg) vanaf de invoering van de wet Wggz in 2020 centraal gezamenlijk ingekocht met een looptijd van twee jaar (=tot 1 januari 2022). Rioz treedt hierbij op als inkoper namens de zeven regiogemeenten. De wens van de regiogemeenten is, om deze centrale inkoop ook per 2022 voort te zetten. Hiervoor moet een inkoopprocedure door Rioz worden gestart met als doel nieuwe overeenkomsten met zorgaanbieders af te sluiten voor de komende twee jaar. De inkoop van zorg en veiligheid wordt onder de noemer “aanverwante taken” benoemd in de actuele samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen, maatschappelijke opvang en aanverwante taken regio Meierij en Bommelerwaard 2020 ev.).
Besluit (Akkoord):
Aan het college wordt gevraagd in te stemmen met:
- Het inkoopdocument Zorg en Veiligheid 2022 e.v. (inclusief productstructuur).
- Opdracht te geven aan Rioz om te starten met de inkoopprocedure voor Zorg en Veiligheid.
1275686 - Collegevoorstel borging Regeling Bovenlokale Bevolkingszorg
De gemeenten in de Veiligheidsregio Brabant-Noord werken voor de crisistaak ‘bevolkingszorg’ samen op basis van de principes solidariteit, vertrouwen en eenvoud. Met het vaststellen van de Regeling bovenlokale bevolkingszorg (BZ) borgen de gemeenten deze samenwerking.
Besluit (Akkoord):
- De Regeling bovenlokale bevolkingszorg vast te stellen;
- De functionarissen, Officieren van dienst BZ en Algemeen commandanten BZ, algemeen mandaat te verlenen op grond van artikel 10.4 tm 10.6 Awb om werkzaamheden op het gebied van bovenlokale bevolkingszorg uit te voeren, conform bijgevoegde model aanwijzing.
1275708 - Beheerplan civieltechnische kunstwerken
In de gemeente Sint-Michielsgestel zijn 71 civiele kunstwerken aanwezig, waarvan er 44 in eigendom en beheer van de gemeente zijn. Het areaal bestaat grotendeels uit bruggen van beton, staal, hout en metselwerk. De 27 overige kunstwerken zijn in eigendom van andere overheidsorganen zoals de provincie Noord-Brabant, Gemeente ’s-Hertogenbosch,Waterschap de Dommel/Aa en Maas en Rijkswaterstaat. Dit zijn met name de grotere tunnels en viaducten. De gemeente voert voor een deel van deze kunstwerken echter wel beheer- en onderhoudstaken uit, zoals het periodiek reinigen en onderhouden van de wegverhardingen. Het periodiek reinigen van de tunnels valt onder het exploitatiebudget civiele kunstwerken. Programmering van het jaarlijks onderhoud geschiedt nu vanuit het beheersysteem en periodieke inspecties van de objecten. De gemeente Sint-Michielsgestel hanteert momenteel een beheerstrategie, waarbij het uitvoeren van onderhoud voornamelijk gebaseerd is op het in stand houden van het areaal op een basis onderhoudsniveau. Dit basis onderhoudsniveau is erop gericht om het in stand houden van het areaal zo kosten-efficiënt mogelijk uit te voeren, waarbij we streven naar een maximale levensduur. Er worden geen concessies gedaan ten aanzien van de constructie- en verkeersveiligheid. De gemiddelde jaarlijkse kosten voor inspecties, onderzoeken, klein- en grootonderhoud voor de periode 2021 tot en met 2025 zijn geraamd op € 86.000 per jaar. De totale vervangingskosten in de periode 2021 tot en met 2030 worden geschat op € 425.000. Besluit (Akkoord en door naar Griffie): Het college wordt gevraagd de raad voor te stellen om: Het 'Beheerplan Civieltechnische Kunstwerken Sint-Michielsgestel 2021-2025' vast te stellen;
|
1275722 - TransitieVisie Warmte gemeente Sint-Michielsgestel
In het Klimaatakkoord is overeengekomen dat alle gemeenten in 2021 een TransitieVisie Warmte (TVW) opstellen. Een TVW geeft een eerste richting aan de aanpak van het aardgasvrij maken van de gebouwde omgeving. Daartoe heeft de gemeente Sint-Michielsgestel samen met Boxtel en Vught opdracht gegeven aan Over Morgen om voor elke gemeente een TVW op te stellen.
Besluit (Akkoord en door naar Griffie):
- In te stemmen met de concept TransitieVisie Warmte en deze aan de gemeenteraad voorleggen ter vaststelling.
1275925 - Beantwoording schriftelijke vragen art 39 Bouwlocatie Christinastraat Middelrode
Beantwoording vragen ex art 39 RvO dd van PvdA, GroenLinks over 1275925 - Bouwlocatie Christinastraat Middelrode
Besluit (Akkoord en door naar Griffie):
Bijgaande antwoordbrief vast te stellen en deze via de Griffie te verspreiden
1272607 - Convenant Gemotoriseerd verkeer en parkeren tbv. ontwikkeling Buiten Museum Herlaer
Op 26 januari 2016 heeft het college een aanbevelingsbrief geschreven aan de provincie Noord-Brabant om Brabants Landschap toekomstig eigenaar te maken van Out Herlaer en omliggende grond. De provincie heeft, via een openbare inschrijving, de grond inderdaad aan Brabant Landschap overgedragen. Brabants Landschap en het Noordbrabants Museum werken nu samen aan een nieuw Buiten Museum. Op 17 oktober 2019 heeft het college ingestemd met een Plan van Aanpak, onderdeel verkeer. Dit plan van aanpak is opgesteld om het toekomstige gemotoriseerde verkeer in goede banen te leiden. Volgens dit plan zullen bewoners en omgeving (natuurwaarden) weinig hinder ondervinden van het Buiten Museum. Er zal worden gestimuleerd dat bezoekers het gebied met andere vervoersmiddelen bezoeken.Toch zal een deel altijd voor de auto kiezen. Het plan van aanpak maakt onderdeel uit van het convenant Gemotoriseerd verkeer en parkeren, omgeving Haanwijk en Buiten Museum Herlaer. In het convenant zijn afspraken gemaakt over gemotoriseerd verkeer en parkeren in het gebied. Het aanleggen van de parkeerplaatsen bij de Essche stroom (fase 1) is inmiddels al in gang gezet. Het convenant wordt ondertekend door Brabants Landschap, bewoners en de gemeente Sint – Michielsgestel. Besluit (Akkoord):
|
1275561 - Beleidsvisie openbare verlichting
Het vigerende Beleidsplan Openbare Verlichting Sint-Michielsgestel 2009-2015 dateert uit 2009 en is aan herziening toe. De gemeente Sint-Michielsgestel heeft in totaal circa 6.370 stuks lichtmasten en armaturen in beheer. De afgelopen beleidsperiode is ingezet om inzicht te geven in de kwaliteit van ons huidige openbare verlichtingsnet. Dit betekent in een aantal gevallen herschikking/ bijplaatsing van lichtmasten en totale omschakeling naar wit licht. De oude energie onzuinige lampen zijn vervangen door moderne lampen zoals PLL (78%) en LED 19%). Meer dan de helft van de PLL lampen (55%) zijn lampen met een laag vermogen (24 Watt). Op dit moment zijn ongeveer 87% van de lampen op nacht geschakeld, 12% op avond en 1% wordt gedimd. De gemeente Sint-Michielsgestel investeert in betrouwbare, veilige, innovatieve en duurzame openbare verlichting. Hierbij wordt de gewenste verlichtingskwaliteit gerealiseerd tegen economische en maatschappelijke verantwoorde kosten. De gemeente is verantwoordelijk voor het goed en veilig functioneren van de openbare verlichting. Beheer is een belangrijk onderdeel van het OVL-beleid; het richt zich op de instandhouding en vernieuwing van het areaal aan OVL-middelen waarin is geïnvesteerd. De beheerwerkzaamheden zijn onder te verdelen in beheer en onderhoud. Besluit (Akkoord en door naar Griffie):
|
1275571 Beantwoording vragen ex art 39 RvO
Beantwoording vragen ex art 39 RvO d.d. woensdag 8 september 2021 van PPA over de verkeerssituatie aan de kruising Litserstraat-Hooidonk
Besluit (Akkoord en door naar Griffie):
Bijgaande antwoordbrief vast te stellen en deze via de Griffie te verspreiden
1275086 - Projectvoorstel tijdelijke woningen
Ter uitvoering van de prestatieafspraken met de corporaties en om extra woningen te realiseren wil de gemeente aan de slag met het realiseren van tijdelijke woningen op tijdelijke locaties. We starten met één of twee locaties die uit een groslijst van mogelijke locaties gescreend als meest kansrijk. Dit kan een locatie zijn die door een corporatie wordt ontwikkeld, maar we sluiten niet uit dat het ook een particuliere locatie kan betreffen In overleg met de corporatie of een particulier wordt voor de kansrijke locatie een realistisch schetsplan voorbereid met een (niet-openbare) kostenraming. Van meet af aan wordt met de buurt gecommuniceerd over het voornemen. De te accorderen projectopdracht bevat de kaders voor het project.
Besluit (Akkoord):
In te stemmen met de projectopdracht zoeklocaties tijdelijke woningen gemeente Sint-Michielsgestel.