1247257 - BBV - Spekstraat 9 - Den Dungen
In het kader van de derde actualisatie van het bestemmingsplan Buitengebied Sint-Michielsgestel is voor Spekstraat 9 in Den Dungen een verzoek ingediend voor de sanering van een (niet meer in werking zijnde) agrarische inrichting. Het verzoek bevat twee ontwikkelingen:
- Wijzigen van de bestemming ‘Agrarisch’ naar ‘Wonen’ met inbegrip van de boerderijsplitsing van het bestaande pand aan Spekstraat 9;
- Realiseren van één Ruimte voor Ruimte woning op perceel kadastraal bekend als gemeente Den Dungen, sectie G., nummer 653 aan de Spekstraat.
Het voorstel is om onder voorwaarden medewerking te verlenen aan beide onderdelen van het verzoek. De herbestemming past namelijk binnen de wijzigingsvoorwaarden van de regels van het vigerende bestemmingsplan. Anderzijds past het toevoegen van een Ruimte voor Ruimte woning binnen het gemeentelijk beleid zoals is vastgesteld in de structuurvisie Buitengebied Sint-Michielsgestel.
Besluit (Akkoord)
- In principe medewerking te verlenen aan het verzoek voor het wijzigen van de bestemming ‘Agrarisch’ naar ‘Wonen’, inclusief het splitsen van de bestaande woonboerderij van Spekstraat 9 in Den Dungen, onder tenminste de voorwaarden zoals opgenomen in de brief in bijlage 2
- In principe medewerking te verlenen aan het toevoegen van één Ruimte voor Ruimte woning op perceel G635 aan de Spekstraat in Den Dungen, onder ten minste de voorwaarden zoals opgenomen in de brief in bijlage 2;
- In te stemmen met de bijgevoegde brief in bijlage 2, waarbij u uw principestandpunt inclusief voorwaarden bekendmaakt aan initiatiefnemers.
1252912 - Vaststellen beleid Hotspot-monitor
Elke gemeente is sinds 2017 verplicht een hotspot-monitor op te stellen (Archieven hebben verschillende functies, onder andere als bron voor (toekomstig) historisch onderzoek. Daar waar het handelen van de overheid en de samenleving elkaar intens raken, is het vanuit het cultuur-historisch perspectief van belang om de neerslag van deze bijzondere gebeurtenissen (‘hotspots’) veilig te stellen en te bewaren). Voor de gemeente Sint-Michielsgestel is dat nog niet gedaan. Vanuit de VNG en het Brabants Historische informatiecentrum (BHIC) is nu nadrukkelijk verzocht om een hotspotmonitor op te stellen. Aan de hand van de handreiking Periodieke hotspot-monitor decentrale overheden van Archiefinspectie Decentrale Overheden (AIDO) is een beleid voor de organisatie geformuleerd hoe om te gaan met een hotspot en op welke wijze een hotspot-monitor uitgevoerd moet worden. Na het vaststellen van het beleid kan de hotspot-monitor worden uitgevoerd.
Besluit (Akkoord)
- Vaststellen beleid Hotspot-monitor
1254677 - Financiën Theerestraat fase 2
Op 28 april 2020 is in het college besloten om de werkzaamheden aan de Theerestraat en de Vughterweg op te knippen. Inmiddels is fase 1, het traject van de gemeentegrens tot Theerestraat 103, nagenoeg afgerond. Het traject van Theerestraat 103 tot kruispunt Kamperfoeliestraat (fase 2) zal later uitgevoerd worden, samen met de rioolvervanging van Theereheide. Via dit voorstel borgen we dat resterend budget van Theerestraat fase 1 straks ingezet kan worden bij fase 2.
Besluit (Akkoord)
- In te stemmen dat het resterend budget Theerestraat fase 1 niet wordt benut maar voor hetzelfde bedrag en met dezelfde bestemming een post wordt opgenomen in de meerjarenbegroting 2022-2025 in de jaarschijf 2025.
1255545 - Aanwijzing DPG en tzh ivm Wko en WPG.
Voor toezicht op de naleving van de vereisten in de Wet kinderopvang heeft het college de directeur publieke gezondheid (verder DPG) van de GGD aangewezen als toezichthouder. De sluiting van de kinderopvang tijdens de corona-crisis is geregeld onder de Wet Publieke Gezondheid (verder Wpg), waarin de DPG niet is aangewezen als toezichthouder. Hierdoor is inspectie op naleving van de coronamaatregelen niet mogelijk. Naast de aanwijzing kan de burgemeester de bevelsbevoegdheid voor het beëindigen van activiteiten ook mandateren aan de DPG. Dit is een bevoegdheid die door de wetgever aan de burgemeester gedelegeerd is, hier kiezen we niet voor
Besluit (Akkoord)
- De directeur publieke gezondheidszorg van de GGD aan te wijzen als toezichthouder krachtens de Wet Publieke Gezondheid artikel 58r, vijfde lid zoals bedoeld in artikel 1.61 van de Wet kinderopvang.
1255870 - Verruiming winkeltijden
De winkeltijdenverordening kent een ruime openstelling op zon- en feestdagen, met openingstijden van 08.00 tot 22.00 uur. Op Nieuwjaarsdag, eerste Paasdag, eerste Pinksterdag en eerste Kerstdag mogen de winkels niet geopend zijn. In de afgelopen periode zijn ontheffingen verleend voor openstelling op die bijzondere dagen. Er is niet gebleken van problemen in verband met openbare orde of aantasting van het woon- en leefklimaat zodat ook de openstelling op deze dagen opgenomen kan worden in de verordening. Individuele ontheffingen zijn dan niet meer nodig. Het voorstel is om openingstijden van 10.00 tot 20.00 uur toe te staan. De winkeltijdenverordening kent geen verruiming van de winkeltijden na 19.00 uur op Goede Vrijdag, 4 mei en 24 december. Het is niet bezwaarlijk om op Goede Vrijdag en op 24 december aan te sluiten bij de winkeltijden voor de bijzondere dagen. Voor 4 mei vindt geen verruiming van de winkeltijden plaats. Dit in verband met de plechtigheden rondom Dodenherdenking om 20.00 uur die avond. Na twee jaar of zoveel eerder als nodig vindt een evaluatie plaats van de verruimde winkeltijden.
Besluit (Akkoord en door naar Griffie)
- In te stemmen met het raadsvoorstel
1255838 - Landelijke Opschoondag en COVID-19
Vanwege de maatregelen die momenteel gelden ter voorkoming van verdere verspreiding van het COVID-19 virus lijkt het ons ongewenst om de Landelijke opschoondag in ongewijzigde vorm doorgang te laten vinden in verband met de samenkomst van grote groepen mensen. Daarom wordt een alternatieve Landelijke opschoondag voorgesteld om zo structurele betrokkenheid te waarborgen en te belonen.
Besluit (Akkoord)
- In te stemmen met de gewijzigde opzet van de Landelijke opschoondag voor 2021.
- In te stemmen met de gewijzigde uitbetaling van een vergoeding voor deelname aan de Landelijke opschoondag.
1255950 - Regionaal Handelingsperspectief Woonwagenbeleid
In oktober 2019 hebben de portefeuillehouders Wonen in Noordoost Brabant aan een bestuurlijke kopgroep de bestuursopdracht meegegeven om na te gaan of, in vervolg op het beleidskader van het Ministerie van BZK, over woonwagenstandplaatsenbeleid regionale afspraken gemaakt kunnen worden. Op 13 oktober 2020 is het eindproduct van de kopgroep u ter besluitvorming aangeboden in de vorm van een regionaal handelingsperspectief met handvatten voor nieuw woonwagenbeleid. U heeft toen besloten dit regionale handelingsperspectief niet vast te stellen. In vervolg hierop heeft de kopgroep gewerkt aan een addendum als nadere toelichting op de argumenten van meerdere gemeenten in de regio om het regionaal handelingsperspectief niet vast te stellen en is nogmaals gepoogd om het handelingsperspectief te agenderen voor het regionale burgemeestersoverleg. Hiermee zijn de vragen en kanttekeningen, ook van alle andere gemeenten in de regio, weggenomen. Voorgesteld wordt om in te stemmen met het handelingsperspectief, aangevuld met het addendum hierop, zodat we toe kunnen werken naar een regionale behoefte-inventarisatie, één centraal regionaal inschrijfpunt waar belangstellenden zich kunnen melden en duidelijk beleid kunnen maken over de toewijzing van vrijkomende standplaatsen. Na vaststelling door alle gemeenten, zal het Regionaal Handelingsperspectief Woonwagenbeleid op het regionale Poho Wonen van 11 februari 2021 worden vastgesteld. Later zal het gemeentelijke woonwagenbeleid kunnen worden opgesteld.
Besluit (Akkoord)
- In te stemmen met het Regionaal Handelingsperspectief Woonwagenbeleid Noordoost Brabant, uitgebreid met het addendum over besluitpunt 7 van het Handelingsperspectief;
- In te stemmen met het uitgangspunt van 1,3 standplaatsen per 1000 woningen per gemeente (besluitpunt 7 van het Regionaal Handelingsperspectief Woonwagenbeleid);
- De 3 vragen die door de kopgroep woonwagenbeleid Noordoost Brabant zijn gesteld te beantwoorden zoals is voorgesteld onder ‘Uitvoering’.
- Bij concrete regionale vragen wil het college gefundeerd ja of nee kunnen zeggen.
1256007 - Beantwoording vragen ex. art. 39 RvO inzake Drukte onder de grond
De fractie van GroenLinks heeft vragen ex. art. 39 RvO gesteld over Drukte onder de grond. In een artikel op de website van Binnenlands Bestuur valt te lezen dat het onder de grond steeds drukker wordt in Nederland. De gemeente Tilburg is daarom bezig met het opstellen van een afwegingskader om de schijnbaar steeds schaarsere ruimte onder de grond goed te verdelen.
Besluit (Akkoord en door naar Griffie)
- in te stemmen met bijgevoegde beantwoording aan de fractie GroenLinks Sint-Michielsgestel;
- de bijgevoegde beantwoording in briefvorm via de griffie te verzenden aan de fractie GroenLinks Sint-Michielsgestel.
1256763 - Collegevoorstel schriftelijke vragen Landgoed Theede
Collegebesluit 11 februari 2021
Op 20 januari 2021 zijn schriftelijke vragen ex artikel 39 RvO door CDA Sint-Michielsgestel gesteld inzake 'Landgoed Theede'. In bijgaande antwoordbrief is een reactie geformuleerd.
Besluit (Akkoord en door naar Griffie)
- In te stemmen met bijgaande antwoordbrief aan CDA Sint-Michielsgestel en deze via de griffie te verspreiden.