Lintje voor Joep van Lierop

Op 6 juli werd Joep (J.T.M.) van Lierop uit Gemonde benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. De onderscheiding werd door burgemeester Eiko Smid opgespeld tijdens de Seizoensafsluiting van carnavalsgemeenschap Tusseneusenlippe.

In 1975 was de heer Van Lierop medeoprichter en kartrekker van carnavalsgemeenschap Tusseneusenlippe uit ‘s-Hertogenbosch. Sinds de oprichting was de heer Van Lierop vicevoorzitter, waarbij hij ook 12 jaar het penningmeesterschap vervulde. Verder beheerde hij het archief en verzorgde hij alle kleding van de club. De heer Van Lierop organiseerde de activiteiten en uitstapjes voor de club en hij nam mede het initiatief voor het evenement ‘As munne kroegboas zingt’. 11 jaar lang organiseerde de heer Van Lierop dit muziekevenement op carnavalszaterdag, waarbij geld werd ingezameld voor het goede doel. Hij verzorgde het contact met de kasteleins, de deelnemende Oeteldonkse clubs, de sponsoring en de betrokkenheid van Veur Mekaor. Eenzelfde rol had de heer Van Lierop in de organisatie van het bezoek van de club aan diverse verzorgingshuizen in en rondom ’s-Hertogenbosch in de aanloop naar carnaval en tijdens carnaval.

In de periode 1998 tot 2008 was de heer Van Lierop betrokken bij Voetbalvereniging Irene in Gemonde. Eerst als jeugdleider en daarna als lid van het jeugdbestuur en contactpersoon voor de ouders.

Naast zijn werk als directeur van basisschool ’t Ven was de heer Van Lierop actief in de samenwerking met de Stichting Jeugd- en Vormingsactiviteiten Rosmalen (SJV). Hij bracht verbinding tussen school, wijk en jeugd en het ouderenwerk. Hij was daarnaast nauw betrokken bij de bouw van het nieuwe schoolpand en een verbindende factor tussen architect, bovenschools bestuur, de inwoners van de wijk en het bestuur van SJV. Buiten werktijden zette de heer Van Lierop zich ook in voor veel activiteiten vanuit de school en de wijk. Het schoolplein kreeg op de nieuwe plek de naam Meneer Joepplein.