Inwoners en belangenorganisaties hebben input gegeven voor het programma. Bestaande knelpunten zijn in beeld gebracht en er is gekeken naar trends en ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit.
Combinatie van beleid, gedrag en fysieke maatregelen
Het programma beschrijft de richting waarop de gemeente wil bewegen als het gaat om mobiliteit. Wethouder Goossens: “Hoe we daar komen kan door de inzet van beleid, gedragsverandering en fysieke ingrepen. We willen ervoor zorgen dat mensen wat vaker met de fiets of lopend op pad gaan. Goede verlichting en voetpaden dragen daar aan bij, maar bijvoorbeeld ook initiatieven zoals wandelmaatjes.” Voor veel inwoners van Sint-Michielsgestel blijft de auto een belangrijk vervoermiddel. “Dat is begrijpelijk, maar we willen wel toe naar duurzamer en schoner vervoer. Bijvoorbeeld door deelmobiliteit en elektrisch rijden te stimuleren.”
Prioritering van maatregelen
Het realiseren van de visie kost veel geld en niet alles kan tegelijk gerealiseerd worden. Daarom worden maatregelen geprioriteerd. “Een maatregel die bijdraagt aan meerdere ambities binnen én buiten het programma, krijgt een hogere prioriteit. En voor alle maatregelen geldt dat we ze combineren met groot onderhoud. Denk aan het terugbrengen van de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom. Daar is veel meer voor nodig dan simpelweg een bord plaatsen. Werk met werk maken scheelt natuurlijk in de kosten, maar houdt ook de overlast beperkt,” aldus de wethouder. In maart stelt de gemeenteraad het programma vast. Daarna kunnen de maatregelen geprioriteerd en gepland worden.