Interim-bestuur voor MFA Meander

Conform de aankondiging in 2023, leggen per 1 juli 2024 twee van de vier bestuursleden van MFA Meander hun taken neer. Een interim-bestuur, waarin ook twee van de huidige bestuursleden zitting nemen, zal tijdelijk de primaire taken van Meander voortzetten. De afwikkeling en overdracht van bestuurstaken is een gezamenlijk en zorgvuldig proces dat plaatsvindt in nauw overleg met de vertrekkende leden.

Wethouder Bert van Druenen (Dorpshuizen)

“Sinds september 2019 heeft het huidige bestuur van Meander zijn taken met ziel en zaligheid uitgevoerd. Ik respecteer het besluit dat zij na een periode van vijf jaar hard werken plaatsmaken voor anderen. Als we kijken naar wat er nu staat, dan denk ik dat het bestuur met een goed gevoel kan terugblikken. Laten we niet vergeten dat het nog maar kortgeleden is dat Meander het levenslicht zag. En ook niet dat de stichting, na een vliegende start, al snel met de beperkingen van Corona en lockdowns te maken kreeg. Ondanks deze opstartperikelen zijn we met z’n allen in staat geweest om een traditioneel gemeentehuis om te turnen in een heus ‘huis voor de gemeenschap’ met nieuwe functies als: een bibliotheek, creatieve ruimtes, een muziekzaal, een jeugdhonk en eigen horeca. Een levendige plek waar al veel mooie ontmoetingen hebben plaatsgevonden.

Stichting tijdelijk ondersteunen met bestuurstaken

Tegelijk kunnen we constateren dat de wereld om ons heen niet heeft stilgestaan. Wensen en behoeften vanuit de samenleving zijn aan verandering onderhevig. En ook als gemeente zien we de noodzaak om de kaders te herijken. Inmiddels zijn we vijf jaar onderweg en grijpen we dit natuurlijke moment aan om pas op de plaats te maken, te evalueren en te bezinnen. Waar staan we? Wat gaat goed? Wat zijn ieders wensen? Waar kunnen we nog verbeteren? Dit hele proces doorlopen we in nauwe samenwerking met en in goed overleg met Meander. Maar ook met de besturen van de MFA’s in andere dorpen én hun gebruikers. Zodat al onze dorpshuizen straks weer klaar zijn voor de toekomst. Tot er een nieuw voltallig bestuur voor Meander aangesteld kan worden, is het zaak om de stichting tijdelijk te faciliteren bij het invullen van haar bestuurstaken. Op die manier kunnen ze die diensten blijven verlenen, die onze inwoners van hen gewend zijn.

Invulling voor 2.0 versie van MFA

Ik wil het bestuur van Meander bedanken voor alle inspanningen de afgelopen vijf jaar. En ik maak graag gebruik van de bij hen aanwezige ervaring en expertise als we invulling gaan geven aan een 2.0-versie van deze mooie MFA. De potentie is er en ik roep de inwoners van Sint-Michielsgestel dan ook op om Meander, samen met haar bestuurders, nog steviger te omarmen. Meander is er immers voor en door de inwoners van Sint-Michielsgestel!”

Namens de vertrekkende bestuursleden Meander

“In 2018 zijn we gestart als bestuur van multifunctionele accommodatie Meander, in 2019 werden we officieel geïnstalleerd. Na een intensieve beginfase werden we al snel geconfronteerd met de gevolgen van de Corona lockdown en lag alles stil. Toen het hele dorp voorzichtig opstartte, kwam ook de Meander weer tot leven. Niet iedereen kwam even snel terug, en we moesten allemaal weer even wennen aan de Meander zoals we die met elkaar bedacht en net in gebruik genomen hadden.

Na die wat roerige beginjaren zijn we trots op wat er nu staat. Er is de afgelopen tijd veel bereikt. Er staat een goed en professioneel horecateam, er zijn veel grote evenementen, nieuwe gebruikers en klanten bijgekomen (zoals bijvoorbeeld het koor, het NK/WK Rikken, de Avond4daagse en de Gestelse Vlooienmarkt). Het is niet altijd makkelijk en vraagt van zowel de planning, de gebruikers en het team een grote inzet. Maar we slagen er steeds weer in de verschillende gebruikers in de multifunctionele accommodatie naast elkaar optimaal te faciliteren. Bovendien zijn de financiële resultaten de afgelopen jaren beter geworden.

Verbeterpunten

We zijn er alleen nog niet. We zien als bestuur en als team genoeg verbeterpunten voor Meander, zodat de inwoners van Gestel nog meer kunnen profiteren van dit mooie gemeenschapshuis. We geven onszelf nu een 7 (red: refereert naar artikel Gestel.nu), maar een beter cijfer is haalbaar. We zien ook dat daarvoor wel een aantal uitgangspunten zoals gesteld bij het ontwikkelen van Meander, voor aangepast moeten worden.

Voor het huidige bestuur van Meander zit de tijd er op. Al een tijdje zijn we op zoek naar nieuwe bestuursleden, om zo gefaseerd de functies over te dragen. Nu is het moment gekomen dat we in goed overleg het stokje overdragen aan de gemeente om een oplossing te vinden voor het ontwikkelen naar Meander 2.0. Wij danken alle partijen voor de samenwerking in de afgelopen jaren, we hebben alle vertrouwen in de rol van de gemeente om Meander weer een stapje dichterbij de 10 te brengen.”